Bh. klubovi izbjegavaju interakciju s navijačima

ANALIZA Marijan Palić, sportski marketinški stručnjak, o stanju u bh. premijerligašima

Bh. klubovi izbjegavaju interakciju s navijačima Ulaskom privatnog kapitala u nogometne ekipe stvari su se počele mijenjati, kaže Palić

Zagrepčanin Marijan Palić već se osam godina bavi sportskim marketingom. Iza sebe ima mnogo uspjeha, a trenutno vodi marketing u jednoj od najboljih poslovnih škola u jugoistočnoj Evropi - “COTRUGLI Business Schoolu”.

Vlasnik je i marketinške konsalting firme “Eclectic Digital”, a nedavno je napisao i knjigu pod nazivom “Atomski marketing”. Marijan je za naš list uradio ekskluzivnu analizu klubova Premijer lige Bosne i Hercegovine u nogometu.

Izdvojio je neke kvalitetnije, ali i najlošije segmente u digitalnom marketingu bh. premijerligaša.

Mlađa populacija

- Mislim da ima mnogo prostora za napredak na ovom području u cijeloj ligi. Klubovi još ne žele ulagati u marketing, a posebno u digitalni marketing. Ulaskom privatnog kapitala u klubove stvari su se počele mijenjati.

Novi vlasnici klubova, najčešće poduzetnici, svjesni su važnosti ulaganja u marketing. Oni shvataju da to nije trošak nego ulaganje - kaže Palić.

Analizirajući rad bh. klubova, Palić je došao do zaključka da se svi klubovi ponajviše pouzdaju u Facebook.

- Klubovi ne idu toliko često na interakciju s navijačima nego, u nedostatku web-stranica, da, u 2019. godini neki klubovi nemaju web-stranicu, svoje vijesti pišu po Facebooku. To je veoma loše, jer Facebook nije “news portal” nego društvena mreža, na kojoj treba dolaziti do dvosmjerne komunikacije.

Najveću interakciju na Facebooku postižu postovi koji imaju objave o novim pojačanjima ili pobjede nakon utakmica - smatra Palić.

Korištenje videosadržaja veoma je problematično kod bh. klubova, jer publika nema vremena za dugačke videomaterijale.

- Većina klubova video podijeli preko YouTubea, a to, onda, smanjuje doseg tog videa kod fanova, što dovodi i do slabije interakcije. Mnogi klubovi isto tako, čini mi se, ne razumiju kako su korisnici društvenih mreža i cijela ta mlađa populacija stalno u žurbi i nemaju baš vremena za dugačke videomaterijale ili, recimo, mnogo slika na jednom mjestu, što klubovi rade.

Klubovi objave devedesetak slika na svom Facebooku, to je uvijek lakše nego odabrati samo nekoliko najboljih. Trebate imati na umu da skoro niko neće ići i pregledavati sve te slike. Također, doseg fotografije na Facebooku manji je od dosega šerovanog linka.

Neki od klubova objave sliku i onda u sklopu slike stave link. Upravo suprotno, slika im tu ne treba i bolje je podijeliti samo link. Ipak, ne treba baš pretjerivati samo s takvim objavama, već sve treba razlomiti i kombinirati - ističe Palić.

Instagram je društvena mreža koja veoma brzo raste i na kojoj je uglavnom mlađa populacija, a koju bh. premijerligaši još ne koriste u punom kapacitetu.

Idealan kanal

- Mislim da to klubovi nisu maksimalno iskoristili, u globalu, idu “copy-paste” objave s Facebooka, a Instagram je, u biti, kanal koji je idealan za prikazivanje sadržaja “iza scene”, koje, dokazano, navijači najviše vole. Ti sadržaji daju osjećaj navijačima kao da su oni na putu s igračima, kao da su oni “u utakmici”, a samim time i pozitivni su i u tome što navijači kroz takvu komunikaciju bolje upoznaju same igrače.

Instagram je nešto što će i dalje rasti i upravo je radi toga veoma važno da klubovi preko njih počnu što bolju komunikaciju. Mnogi klubovi nisu konzistentni u korištenju heštegova. Po meni, tu bi mnogi trebali odrediti šta žele komunicirati u jednoj sezoni i to konstantno komunicirati na isti način, a ne da te heštegove zanemare ili, još gore, zbunjuju navijače s više njih. Primijetio sam da neki klubovi koriste hešteg utakmice, tj. prva tri slova oba kluba koji igraju, ali to nije praktično, jer skoro niko to neće pratiti na taj način - smatra Palić.

Bosanskohercegovački klubovi Twitter skoro da i ne koriste, što je i razumljivo s obzirom na to da postoji veoma mali broj korisnika ove društvene mreže u regiji.

- Twitter je, recimo, idealan kanal preko kojeg se mogu komunicirati direktni prijenosi utakmica, pa čak i implementirati to sve na web-stranicu te tako poboljšati iskustva navijača - naglašava Palić.

On dolazi do zaključka da neki bh. premijerligaši misle kako će neki njihov “komšijin mali” odlično odraditi marketing i da samim time neće imati troškove. Suprotno tome, misli da takve stvari samo mogu štetiti klubovima i igračima.

SARAJEVO

- Fudbalski klub Sarajevo radi veoma kvalitetno na Facebooku, ali se od njih očekivalo da, nakon osvojenog naslova jesenjeg prvaka, objave neki vizual s tom porukom. Nisu ništa objavili. Isto tako, čudno je da nemaju vizual s krajnjim rezultatom.

Klub iz Titove 38b može se pohvaliti videosadržajima iz historije kluba, koji svakako privlače pažnju. Bordo tim prednjači u čestitkama na uspjesima sportista iz svog grada, što je odlična praksa povezivanja sportova. FK Sarajevo prati trendove te ima i Viber aplikaciju i grupu za navijače, što je pohvalno.

ŽELJEZNIČAR

- Nekako najbolju interakciju imaju navijači Fudbalskog kluba Željezničar, mnogo je komentara i šerova.

Preporuka je da se ipak u objave doda malo više emocija.

Željezničar, također, ima zanimljive videomaterijale na kojima imaju “Q&A” s navijačima, ali su objavljeni na YouTubeu i gledanost ne bude velika, kao da su objavljeni na Facebooku.

Željezničar objavi poneki tvit na način da samo šeruje link s Facebooka, što tviteraši baš i ne vole. Također, i “Plavi” s Grbavice imaju Viber grupu za navijače, ali i aplikaciju.

ZRINJSKI

- Zrinjski je neugodno iznenađenje. Oni imaju web-stranicu, ali ne objavljuju ništa od vijesti na njoj, što je stvarno neprihvatljivo.

Kako privući sponzore ako im ne omogućite osnovne oblike promocije? Kako znati koji je službeni Facebook ili Instagram kluba kada klub to nema istaknuto na službenoj web-stranici?

Mostarski klub se oslanja na društvene mreže poput Instagrama i Facebooka.

Na Facebooku nemaju vizuale strijelaca koji zabijaju, ali su vizuali koje imaju, u globalu, veoma dobri.

ŠIROKI BRIJEG

- Široki Brijeg na Facebooku koristi dosta dugačke objave, a i previše je skoro istih vizuala. Ono što nije dobro je to da se slikaju zapisnici s utakmica, umjesto da se objavi samo vizual. Recimo, odličnu priču pod nazivom “Ivica Banožić - Jedini živući igrač iz ekipe koja je osnovala naš klub”, napravili su samo na Facebooku, nisu i na webu.

Zanimljiv im je i video pod nazivom “NK Široki Brijeg - 70 godina ponosa”, a onda je početna slika videa igrač u dresu Hajduka. Takvi se sitni kiksevi trebaju izbjeći.

SLOBODA

- Najugodnije iznenađenje je Fudbalski klub Sloboda, koji, istina, i nema mnogo lajkova na Facebooku, ali je sadržaj za navijače veoma kvalitetan.

Posebno se ističe jednostavnost, a zanimljiv je video u kojem jedan od igrača čuva djecu ili fotografija igrača koji na staru godinu leži u teretani.

12 klubova nastupa ove sezone u Premijer ligi BiH.

Preuzmite aplikacije Dnevnog avaza za Android i iOS.

NA VRH